In samenwerking met de A.R.A. Nederland heeft Erick Douwes op 21 & 22 Januari de eerste masterclass Re-lining gegeven. In het atelier van Douwes Fine Art Restoration maakte tien restauratoren kennis met de ins- en outs omtrent het gebruik van de warmte-vacuüm tafel binnen de schilderij restauratie. Na theorie over doubleren en vacuüm werden de handen uit de mouwen gestoken. Met een variatie aan meegebrachte en al aanwezige casussen werd kennis gemaakt met de mogelijkheden die de warmte-vacuümtafel biedt. De toepasbaarheid van vacuüm voor collegae – dus zónder doublure – in hun eigen atelier hierbij niet vergetend! Een zeer leerzame ervaring, niet alleen door de veertig jaar ervaring van Erick Douwes, maar ook door de goede sfeer en de openheid van collega’s onder elkaar.
“De masterclass over de vacuüm-warmte tafel was zeer interessant. De kunst van de doublure is geheel uit het domein van het geheime getreden na deze verlichtende dagen”.
“Bedankt voor alles. Ik vond het heel fijn, heb er veel aan gehad en vond het ook te gek om eens met collega’s te sparren”.
-De masterclasses zijn vol geboekt. Er komen er waarschijnlijk meer, dat maken we t.z.t. op deze website bekend -
Het is inmiddels een traditie binnen ARA: de Nieuwjaarsborrel in combinatie met een atelierbezoek!
Met veel plezier nodigen we onze leden ook in 2019 weer uit voor de ARA Nieuwjaarsborrel en wel op zondag 27 januari a.s. bij de Houtkrul in Alkmaar. Emiel Wagemaker heeft op die dag speciaal voor ons, collega-restauratoren, zijn winkel en atelier opengesteld.
Waar: De Houtkrul, Kennemerstraatweg 110, 1815 LD Alkmaar (0725117988)
Wanneer:27 januari 2019
Tijd: 14.00-17.00 uur
ARA leden zijn van harte welkom in het atelier van de Houtkrul om gezamenlijk het glas te heffen en te proosten op het nieuwe jaar! Met het oog op de benodigde hapjes en de drankjes is aanmelding gewenst, dus wil je dit samenzijn met collega’s niet missen, meld je dan uiterlijk 23 januari 2019 aan en stuur een mail naar:
Emiel Wagemaker is, sinds hij in Amsterdam de opleiding tot meubelrestaurator heeft gevolgd, bezig met het vak, altijd aan het restaureren . Eerst op een zolderkamer bij zijn ouders thuis, maar sinds 1991 in zijn eigen restauratieatelier ,"De Houtkrul" in Alkmaar. Hij richt zich vooral op meubelen, maar alles met hout is interessant. Het atelier bevindt zich in hetzelfde pand als de antiekwinkel, die Emiel samen met zijn vrouw heeft. Meer informatie: www.dehoutkrul.nl
We zien uit naar je komst en wensen je een gezond en inspirerend 2019!
Bestuur ARA Nederland
Het water-medium voor het behandelen van polychrome werken door Paolo Cremonesi is verschenen! De derde druk is ook in het Nederlands vertaald en uitgegeven.
De specificiteit van water-medium wordt door de auteur, benadrukt1: “Bij deze tweede editie is de titel geactualiseerd: water als medium, niet meer alleen ‘voor het schoonmaken’, maar ‘voor het behandelen’ van polychrome werken. Ook de nieuwere drukken van de al verschenen trilogie ‘Het gebruik van enzymen in schoonmaakwerkzaamheden bij polychrome kunstwerken’, ‘Het gebruik van organische oplosmiddelen in schoonmaakwerkzaamheden van polychrome kunstwerken’ en ‘Het gebruik van oppervlakactieve stoffen en chelators in schoonmaakwerkzaamheden bij polychrome kunstwerken’, die nu in bewerking zijn, zullen op dezelfde manier geactualiseerd worden”.
Deze titelverandering weerspiegelt dus de uitnodiging gericht aan de gehele conserveringswereld: bewaar de term ‘schoonmaak’ voor de werkzaamheden die bedoeld zijn bij ‘schoonmaak’ door de onderliggende laag als onaangetast te behouden, door het puur van vuil of andere neergeslagen materialen te reinigen. Schoonmaken in de trant van de Surface Cleaning”.
Het boek promoot een veranderde zienswijze: er zijn twee soorten handelingen die door de restauratoren oude stijl werden samengevat als één begrip, namelijk ´schoonmaakwerkzaamheden´, maar die structureel verschillen. Enerzijds is er het reinigen met behoud van het (vernis-)oppervlak, anderzijds, het verwijderen van overschilderingen of retouches zonder de omgeving aan te tasten. In de nieuwe zienswijze verschillen deze als dag en nacht van elkaar en vragen daarom een verschillende aanpak.
Deze ingewikkelde materie wordt door Cremonesi helder uiteen gezet, al zal dit zonder achtergrondkennis van chemische processen moeilijk te begrijpen zijn. De rol van pH en buffer onderstrepend, neemt hij de moderne restaurator in honderd pagina’s mee op een wandeling tussen de eigenschappen van zuren en basen, met de bedoeling om hem bewust te maken, waarom, wanneer en vooral hoe men ´wat´ moet gebruiken; ´wat ´werkt samen met ´wat´ en… wat kan er gebeuren als men verdwaald raakt tussen de twee verschillende invalshoeken. Tussendoor, laat hij ‘ingrediënten’ en ‘begrippen’ de revue passeren: chelator, geleermiddel, polymeer, molecuul gewicht, ionenconcentratie en -migratie, osmose, ionisatie en dissociatie, …, zonder welke de waterige oplossingen niet kunnen functioneren of geen resultaat geven.
Cremonesi laat de eer aan wie die toekomt: de theorie is gebaseerd op het werk van zijn collega en vriend, de Amerikaanse wetenschapper Richard Wolbers, grondlegger van een nieuwe en revolutionaire schoonmaakmethode met gebruik van gels, micro- en macro-emulsies. Beiden hebben een achtergrond zowel in de (bio)chemie als in restauratie. Cremonesi ontwikkelt de Wolbers-methode verder, waarbij hij een duidelijke scheidingslijn trekt tussen twee verschillende doelen bij de behandeling van beschilderde oppervlakken: behouden of verwijderen.
Gebaseerd op zijn ervaring als biochemicus in een Amerikaans onderzoekinstituut, verfijnt Cremonesi de lijst van bij restauratie gebruikelijke chemische middelen met twee doelen voor ogen: het behoud van de integriteit van het kunstwerk én het welzijn van de restaurator!
Het resultaat is een gezonde manier van werken met weinig risico’s voor het kunstwerk: het water-medium.
Het boek is in de eerste plaats bedoeld voor ervaren restauratoren met een solide theoretische basis in de scheikunde. Maar door de duidelijke uitleg van principes, begrippen en bijhorende reacties, begeleid door uitgebreide tabellen en figuren, kan het ook gezien worden als een goede ‘handige geheugensteun en vademecum’ voor hen die wat minder thuis zijn in chemie. Wie meer wil weten, kan in de Appendices allerlei extra informaties en nadere toelichtingen te vinden.
Tot slot nog een citaat uit het voorwoord bij de tweede druk: “Ter ondersteuning van het verschil tussen ‘schoonmaak’ en ‘verwijdering’ lijkt het me niet noodzakelijk om een soort uit de theorieën afgeleide principes op te roepen. Gebruik gewoon het gezonde verstand. …
Ik hoop op begrip voor de redenen achter deze verandering en vooral hoop ik dat deze zullen resulteren in een zekere mate van consensus”.” Aldus Cremonesi.
Het water-medium voor het behandelen van polychrome werken door Paolo Cremonesi
ISBN: 9789082936100; vertaling van derde druk; paperback; 140 pagina’s; € 24,00
Het boek is verkrijgbaar bij
Erick Douwes restaurator van schilderijen sinds 40 jaar
WORKSHOP VOOR ARA LEDEN
Bij deze masterclass zal er eerst met een lezing in worden gegaan op de theorie met betrekking tot de bedoeking van een schilderij door middel van de vacuüm tafel. De theorie zal vervolgens in de praktijk worden uitgevoerd. Hiervoor is het mogelijk eigen bedoekingsproblemen aan te dragen.
Zowel theoretisch als praktisch zal er o.a. worden in gegaan op de volgende vragen:
- Wanneer is een bedoeking noodzakelijk
- Welke verschillende soorten bedoekingen zijn er en welke pas je wanneer toe
- Welke voorbereidingen zijn er nodig
- Welke hechtmiddelen kunnen worden toegepast
- Wat zijn de voordelen van het bedoeken door middel van een vacuüm tafel, wat en hoe gaat dit in zijn werk.
- Behandelingen die de vacuümtafel biedt omtrent oude bedoekingen zonder een schilderij opnieuw te hoeven bedoeken.
Nog vragen?
WORKSHOP VOOR ARA LEDEN
Voor de zelfstandige restaurator gaan restauratie en het ondernemerschap hand in hand. Hierdoor heeft de restaurator met een eigen bedrijf al dan niet gewild twee beroepen. Een gedegen ondernemer is een betere restaurator doordat deze minder zorgen en meer controle over zijn zaak heeft. Als gevolg kan er met rust en focus worden gewerkt. Om dit te bereiken zijn een aantal elementen belangrijk:
- Kennis van wat er in de onderneming speelt en waar de ambities liggen,
- Een goede en gedegen boekhouding
- Belang van discipline
- Kennis van wet en regelgeving, hoe deze verandert en waarom.
Echter waar het restaureren ons eigen is, is het ondernemerschap niet voor iedereen vanzelfsprekend. Met deze reden wil ons bestuurslid Matteo Visser in samenwerking met een accountant voor de ARA-leden een vraaggerichte workshop organiseren. Denk hierbij aan vraagstukken zoals:
- Btw-verrekening, wat doe je er mee en waarom? (Dat mag toch altijd of niet?)
- Intracommunautair zakendoen, hoe en waarom? (Zijn er speciale regels voor het buitenland en zijn deze anders binnen de EU dan buiten de EU?)
- Wel of niet privé geld onttrekken en hoe dan? (Logisch toch? Er moet ergens van worden geleefd.)
- Werkbank verhuren in mijn werkplaats, mag dat zomaar?
- Belang van “kostenplaatsen” in de boekhouding.
- Balans opmaken van het einde van het jaar, waarom?
- Belang van het op tijd de rekening betalen, dat geeft overzicht en minder stress.
Om de masterclass goed in te richten wil onze cursusleider vooraf een aantal concrete vragen voorgelegd hebben zodat hij deze kan voorbereiden en uitwerken. De masterclass wordt dus op basis van uw vragen vormgegeven. Zo wordt ook voorkomen dat er zaken worden besproken die voor u reeds bekend zijn.
Locatie en datum zijn afhankelijk van voldoende positieve reacties/ aanmeldingen met concrete vragen!
De REGISTER nieuwsbrief nr. 3 met informatie over de voortgang met het oprichten van het Restauratoren Register is ook online te lezen.
De opbouw van het register gaat gestaag verder. Dit leidt in deze nieuwsbrief tot nieuwe accenten. De begeleidingscommissie maakt met grote regelmaat keuzes in de vormgeving en de inhoud. In deze Nieuwsbrief informeren wij u weer graag daarover. En deze keer laten wij Aga Rijnboutt aan het woord, een van de leden van de begeleidingscommissie. Lees de nieuwsbrief.
ARA lid Karoly Szekeres in de Telegraaf met een wonderlijk verhaal.
Het bestuur en andere leden bespreken wat er afgelopen jaar gebeurd is en wat de plannen zijn voor de nabije toekomst.
Op de vergadering bleek er naast Jos van Extel nog een tweede lid te zijn die in het bestuur wilde deelnemen. Vanaf nu zijn Jitske van Groenland en Jos van Extel lid van het ARA bestuur.
Na de lunch in het statige oude deel van Museum Voorlinden verplaatsten we ons naar het museum zelf. Waar we vanzelfsprekend ook het restuaratie-atelier bezochten.
En natuurlijk ook het museum zelf.
Na het zien van deze foto's zorg je er natuurlijk voor dat je de volgende ALV niet mist!
14 mei 2018 is er weer de Jaarlijkse Algemene Ledenvergadering van ARA. We hebben dit jaar wederom een mooie locatie gevonden: Museum Voorlinden in Wassenaar, een prachtig eigentijds museum met een mooie collectie, prachtige tuinen en een fijn restaurant.
Alle leden hebben hiervoor via e-mail een uitnodiging ontvangen. Mocht je lid zijn en het niet hebben ontvangen neem dan contact op via
Tijdens LF2018, Leeuwarden-Friesland de Europese Culturele hoofdstad van Europa 2018 organiseren Randolph Algera en Gabriëlle Westra een groot kunstevenement: Salon2018, dat plaatsvindt van 3 t/m 6 mei.
Salonforever is een gezelschap van ’s werelds beste decoratieschilders, dat voor het eerst sinds 23 jaar naar Leeuwarden zal komen. Wij zijn er erg trots op, want na exposities in Sint-Peterburg en New York gaat de expositie niet zoals gepland naar Parijs of Shanghai, maar naar Leeuwarden, een hele prestatie. Begin april 2017 waren we in New York om dit event te presenteren aan de commissie. Het is zeer enthousiast ontvangen.
Het thema van Salon 2018 expostie is een ode aan Sir Alma Tadema, een geboren Fries. Deze meester in marmer imitaties en schilder van Romeinse taferelen is een grote inspiratie voor decoratieschilders. Salon-deelnemers zijn meesters in trompe-l’oeil, marmer- en houtimitaties, grisailles, arabesken enz. Dit thema sluit perfect aan bij de eerdere succesvolle expositie van het Fries Museum over hem. Die expositie toert nu door Europa.
Salon 2018 (3-6 mei) is een Decoratief Kunst Evenement van 70 tot 80 deelnemers uit alle delen van de wereld (o.a. Japan, China, Rusland, Amerika, Canada, Italië, Frankrijk, Holland enz.). Ongeveer 22 verschillende nationaliteiten en culturen zullen live schilderen 60 mensen gedurende de hele dag. En lezingen/demo geven, die bijgewoond kunnen worden. Ongeveer 30 kunstenaars zullen samen live 4 dagen lang werken aan een wandschildering, die gedoneerd zal worden aan een goed doel.
De Salon2018-expositie wordt gehouden in de grootste schouwburg van Friesland: De Harmonie, Ruiterskwartier 4, in Leeuwarden. via hun site vind ook de kaartverkoop plaats. De lessen en lezingen, waaraan u kunt deelnemen, vinden plaats in een zaal (100 plaatsen) gemiddeld 4 lezingen/demo per dag
Stands met alles op het gebied van decoratie en restauratie, vergulden etc.
Salon2018 is te vinden op de evenementen agenda van cultuurstad Leeuwarden. En op de agenda van de harmonie. Daarnaast wordt het evenement breed aangekondigd in bladen en sociale media en nationaal bij veel kunst, musea, hotels etc.
De entree is slechts 10 euro.
Voor vragen en donaties kunt u bellen met ons:
Randolph Algera en Gabriëlle Westra
0653378851 en/of 0633766883.