De REGISTER nieuwsbrief nr. 3 met informatie over de voortgang met het oprichten van het Restauratoren Register is ook online te lezen.
De opbouw van het register gaat gestaag verder. Dit leidt in deze nieuwsbrief tot nieuwe accenten. De begeleidingscommissie maakt met grote regelmaat keuzes in de vormgeving en de inhoud. In deze Nieuwsbrief informeren wij u weer graag daarover. En deze keer laten wij Aga Rijnboutt aan het woord, een van de leden van de begeleidingscommissie. Lees de nieuwsbrief.
ARA lid Karoly Szekeres in de Telegraaf met een wonderlijk verhaal.
Het bestuur en andere leden bespreken wat er afgelopen jaar gebeurd is en wat de plannen zijn voor de nabije toekomst.
Op de vergadering bleek er naast Jos van Extel nog een tweede lid te zijn die in het bestuur wilde deelnemen. Vanaf nu zijn Jitske van Groenland en Jos van Extel lid van het ARA bestuur.
Na de lunch in het statige oude deel van Museum Voorlinden verplaatsten we ons naar het museum zelf. Waar we vanzelfsprekend ook het restuaratie-atelier bezochten.
En natuurlijk ook het museum zelf.
Na het zien van deze foto's zorg je er natuurlijk voor dat je de volgende ALV niet mist!
14 mei 2018 is er weer de Jaarlijkse Algemene Ledenvergadering van ARA. We hebben dit jaar wederom een mooie locatie gevonden: Museum Voorlinden in Wassenaar, een prachtig eigentijds museum met een mooie collectie, prachtige tuinen en een fijn restaurant.
Alle leden hebben hiervoor via e-mail een uitnodiging ontvangen. Mocht je lid zijn en het niet hebben ontvangen neem dan contact op via
Tijdens LF2018, Leeuwarden-Friesland de Europese Culturele hoofdstad van Europa 2018 organiseren Randolph Algera en Gabriëlle Westra een groot kunstevenement: Salon2018, dat plaatsvindt van 3 t/m 6 mei.
Salonforever is een gezelschap van ’s werelds beste decoratieschilders, dat voor het eerst sinds 23 jaar naar Leeuwarden zal komen. Wij zijn er erg trots op, want na exposities in Sint-Peterburg en New York gaat de expositie niet zoals gepland naar Parijs of Shanghai, maar naar Leeuwarden, een hele prestatie. Begin april 2017 waren we in New York om dit event te presenteren aan de commissie. Het is zeer enthousiast ontvangen.
Het thema van Salon 2018 expostie is een ode aan Sir Alma Tadema, een geboren Fries. Deze meester in marmer imitaties en schilder van Romeinse taferelen is een grote inspiratie voor decoratieschilders. Salon-deelnemers zijn meesters in trompe-l’oeil, marmer- en houtimitaties, grisailles, arabesken enz. Dit thema sluit perfect aan bij de eerdere succesvolle expositie van het Fries Museum over hem. Die expositie toert nu door Europa.
Salon 2018 (3-6 mei) is een Decoratief Kunst Evenement van 70 tot 80 deelnemers uit alle delen van de wereld (o.a. Japan, China, Rusland, Amerika, Canada, Italië, Frankrijk, Holland enz.). Ongeveer 22 verschillende nationaliteiten en culturen zullen live schilderen 60 mensen gedurende de hele dag. En lezingen/demo geven, die bijgewoond kunnen worden. Ongeveer 30 kunstenaars zullen samen live 4 dagen lang werken aan een wandschildering, die gedoneerd zal worden aan een goed doel.
De Salon2018-expositie wordt gehouden in de grootste schouwburg van Friesland: De Harmonie, Ruiterskwartier 4, in Leeuwarden. via hun site vind ook de kaartverkoop plaats. De lessen en lezingen, waaraan u kunt deelnemen, vinden plaats in een zaal (100 plaatsen) gemiddeld 4 lezingen/demo per dag
Stands met alles op het gebied van decoratie en restauratie, vergulden etc.
Salon2018 is te vinden op de evenementen agenda van cultuurstad Leeuwarden. En op de agenda van de harmonie. Daarnaast wordt het evenement breed aangekondigd in bladen en sociale media en nationaal bij veel kunst, musea, hotels etc.
De entree is slechts 10 euro.
Voor vragen en donaties kunt u bellen met ons:
Randolph Algera en Gabriëlle Westra
0653378851 en/of 0633766883.
Dit infoblad is voor iedereen die meer wil weten over de handel in antiek en andere objecten die voor de CITES overeenkomst verkregen zijn en (deels) afkomstig zijn van CITES-soorten. Bent u nog niet bekend met CITES? Lees dan eerst de infobladen ‘Algemene toelichting CITES’, ‘Invoer en (weder)uitvoer’, ‘EU-certificaten’ en ‘Reizen met persoonlijk bezit, jachttrofeeën en souvenirs’.
In dit infoblad leest u:
- Wat de relevante wet- en regelgeving is
- Aan welke voorwaarden een antiek object moet voldoen
- Wanneer u te maken heeft met een preconventie object
- Voor welke soorten er strengere regels gelden
- Hoe u de leeftijd kunt aantonen
- Welke regels gelden voor renovatie
- Waar u terecht kunt met uw vragen
Lees het blad als PDF780.69 KB
CITES (Convention on International Trade in Endangered Species of wild fauna and flora) is een overeenkomst tussen 183 partijen (182 landen + de Europese Unie). In deze overeenkomst zijn afspraken gemaakt over de internationale handel in bedreigde dier- en plantensoorten.
In het verleden werden delen van dieren en planten vaak in gebruiksobjecten verwerkt.
Inmiddels zijn veel van deze soorten beschermd door CITES. Dit betekent dat u bij objectenwaarin bijvoorbeeld olifantenivoor, schildpadschild of reptielenleer is verwerkt, te maken krijgt met de CITES regels.
Wat wel en niet verhandeld en overgedragen mag worden wordt in het document uitgelegd.
Geachte leden van ARA, RN, RC, RvN, RR-geregistreerden en andere belangstellenden,
Al jaren is binnen de restauratorenverenigingen een discussie gaande of wij onze professionaliteit moeten borgen en op welke manier. De termen ‘certificering’, ‘register’ of ‘keurmerk’ worden als mogelijkheid genoemd om de breed gedragen behoefte tot beroepserkenning c.q. beroepsbescherming, die geldt voor alle professionele restauratoren, te borgen. In een brede coalitie hebben wij eerder besloten de erkenning via een Keurmerk voor u te gaan regelen. Dit schrijven gaat over de ontwikkelingen die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden, welke resultaten zijn geboekt en wat u op korte termijn kunt verwachten.
Waarom is erkenning van restauratoren belangrijk?
Aan de behoefte tot kwaliteitsborging liggen meerdere nationale en internationale ontwikkelingen ten grondslag. Soms is de vraag door ‘Den Haag’ of ‘Brussel’ geïndiceerd, soms is de noodzaak organisch van aard. Internationaal maar zeker ook nationaal is er meer en meer een vraag naar ‘erkende restauratoren’. Restauratiebestekken vragen nu al vaak om een ‘keurmerk’ of ‘erkenning’ alvorens men voor een aanbesteding mag inschrijven. Velen van u, zeker zij die ook voor buitenlandse instellingen of verzekeraars werken, zijn al tegen dit fenomeen aangelopen.
Verslag van de Nieuwjaarsborrel van ARA, 21 januari 2018, in het restauratie atelier van Jos van Extel te Schijndel.
Op zondagmiddag 21 januari jl. was het weer zover, de Nieuwjaarsborrel van ARA. Een moment om elkaar weer te zien en een goed en voorspoedig nieuw jaar in te luiden. Deze keer vond de bijeenkomst plaats in het restauratie atelier van Jos van Extel te Schijndel.
Vanuit alle delen van het land waren ARA leden gekomen naar dit gastvrije atelier.
Voor het beoordelen van historische objecten is heel wat kennis en oplettendheid nodig. Een mooi maar triest voorbeeld van verwaarlozing werd bij een inventarisatie gevonden op de zolder van een pastorie in het Bisdom Breda. Bijna was dit wierookvat, in eerste instantie beoordeeld als ‘zijnde van geringe waarde’, weggegooid, als niet bij toeval ontdekt was dat het van zilver was gemaakt.
Het wierookvat, in 1822 vervaardigd door C. van Gemert te ’s-Hertogenbosch, werd behoorlijk beschadigd aangetroffen. De voet is ingestuikt. De branderbak en het opengewerkte bovenstuk zijn vervormd, gebutst en op diverse plaatsen is het wierookvat gescheurd. Het kettinggat van het roetkapje is door het vele gebruik uitgesleten en uitgescheurd. Het geheel heeft een bruinzwarte kleur, die lijkt op zwaar geoxideerd koper. De restauratie heeft een blinkend resultaat opgeleverd. Achtereenvolgens onderging het wierookvat de volgende behandelingen:
Allereerst grondige reiniging, vastlegging van gegevens en inventarisatie van de schade.Daarna zijn de afzonderlijke onderdelen uitgedeukt en waar nodig, zoals de voet, in de juiste vorm gebracht.Vervolgens zijn de scheuren gesoldeerd.Het gat in het kapje is dichtgemaakt met zilverplaat van hetzelfde gehalte als het object en opnieuw geplaneerd.Aan de tegenover liggende zijde is een nieuw (verstevigd) gat voor de ketting gemaakt.Tenslotte is alles afgewerkt en met de hand gepolijst.
Meer weten over de opleidingsmogelijkheden voor het restaureren van roerend erfgoed? Bekijk de opleidingen onder het kopje Roerend Erfgoed in het opleidingenoverzicht op www.erfgoedopleidingen.nl.
Renate Postma is secretaris van Art Restorers Association Nederland, een van de 14 partners van het Nationaal Centrum Erfgoedopleidingen en schreef dit artikel voor hun nieuwsbrief in december vorig jaar.
Deze workshop is eerder gehouden in 2012 met groot succes.
Weerslag workshop Goudinleg in 2012: www.gotscha.nl/nl-goudinleg
Artikel in BN de Stem: www.bndestem.nl